Hollolan sahtimestaruuden voitti Kari Sipilä

Anni Salila15.6.2020Kommentoi

Hollolan sahtimestaruuskilpailut järjestettiin aurinkoisessa säässä Hollolan talomuseoalueella lauantaina 13.6.2020. Kilpailuun osallistui tänä vuonna kuusi sahtia. Vallitsevan koronaepidemian vuoksi kilpailu järjestettiin ilman yleisöä.

Hollolan sahtimestaruuskilpailuihin osallistui tänä vuonna kuusi sahtia.

Kilpailu oli tänä vuonna tasainen, mutta tiukka. Kärkisijoilla kilpailijat saivat samoja kokonaispistemääriä. Sijoittuminen kilpailussa ratkaistiin lopulta tarkastelemalla tuomareilta saatujen parhaiden pistemäärien määrää. Ensimmäinen ja toinen sahti saivat molemmat 41 pistettä, kolmas ja neljäs 36 pistettä. Tuomarit arvioivat sahdit arvosteluasteikolla 4−10, josta 10 pistettä oli paras. Arvioinnissa tuomarit kiinnittivät huomiota muun muassa sahdin makuun, väriin ja hajuun. Eri sahdeille saattoi antaa myös saman pistemäärän. Tuomareina toimivat Ilkka Sipilä, Raija Syrjä, Eila Hämäläinen, Jorma Lahdensuo ja Simo Ylä-Uotila.

Kilpailun tuomariviisikko vasemmalta alkaen Raija Syrjä, Eila Hämäläinen, Ilkka Sipilä, Simo Ylä-Uotila ja Jorma Lahdensuo.

Jaetulle neljännelle sijalle sijoittuivat tänä vuonna Jarmo Niemi, Juha Reini ja Vesa Kotinurmi. Kolmanneksi kilpailussa sijoittui viime vuoden voittaja Arto Niemelä. Toiseksi sijoittui Tomi Nieminen, jonka sahtia tuomarit kuvailivat kauniin väriseksi ja helposti juotavaksi, sahdissa oli hyvä kataja ja se oli loppuun käynyttä. Hollolan sahtimestaruuden voitti kokenut sahdinvalmistaja Kari Sipilä. Voittosahtia kuvailtiin kauniin väriseksi, tuoksuiseksi ja makuiseksi. Lisäksi sahdissa oli hyvä tasapaino. Karille Hollolan sahtimestaruus on järjestyksessään neljäs. SM-kilpailuissa Kari on sijoittunut kahdesti upeasti neljänneksi ja vuonna 2011 hän voitti sahdinvalmistuksen suomenmestaruuden.

Hollolan sahtimestaruuskilpailujen kärkikaksikko Tomi Nieminen ja Kari Sipilä

Perinteisesti Hollolan sahtimestaruuskilpailujen voittaja on edustanut Hollolaa sahdinvalmistuksen suomenmestaruuskilpailuissa. Vallitsevan koronaepidemiatilanteen vuoksi tämän vuotiset SM-kilpailut Jämijärvellä on kuitenkin jouduttu perumaan.

Hollolan sahtimestaruuskilpailujen järjestelyistä vastasi Hollolan kotiseutuyhdistys ry. Suuri kiitos Hollolan sahtimestaruuskilpailuun osallistuneille sahdin tekijöille sekä tuomareille.