Hollolan kotiseutuyhdistyksen vuosikokous 5.9.2020 ja katsaus kuluneeseen toimintavuoteen 2019

Anni Salila8.9.2020Kommentoi

Hollolan kotiseutuyhdistyksen keväältä syksyyn siirtynyt sääntömääräinen vuosikokous pidettiin Hollolan talomuseoaluella 5.9.2020. Vuosikokouksessa hyväksyttiin vuoden 2019 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä vuoden 2020 toimintasuunnitelma ja talousarvio. Lisäksi vuosikokouksessa tehtiin henkilömuutoksia yhdistyksen johtokuntaan ja puheenjohtajan viestikapula laitettiin vuosikokouksessa eteenpäin.

Vuosi 2019 oli Hollolan kotiseutuyhdistys ry:n 74. toimintavuosi

Vuosi 2019 oli Hollolan kotiseutuyhdistykselle työntäyteinen. Hollolan talomuseoalue oli avoinna 18.5.-1.9.2019. Esinemuseossa järjestettiin Martta -näyttely yhteistyössä Hollolan marttayhdisten kanssa. Lämmin kiitos Hollolan Martoille yhteistyöstä ja suuresta työpanoksesta näyttelyn eteen. Museon aukiolon ohessa museoalueella järjestettiin puulusikkapäivä, keppihevospäivä, sahtimestaruuskilpailut, käsityöpäivä, sadonkorjuu- ja perinnepäivä ja pidettiin avoimien kylien päivän kylärallipistettä. Lisäksi Hollolan kirkkoympäristössä järjestettiin opastettu kasvikierros, Erkki Arvila ohjasi kotiseuturetken Hollolan kirkon ympäristössä ja talomuseoalueen pihapiirissä järjestettiin kyläkahvit ja tervahautatalkoot yhteistyössä Päijät-Hämeen Kylät ja Hollolan seurakunnan kanssa. Yhdistys julkaisi 33. kotiseutukirjan ja joululauluilta pidettiin tunnelmallisessa Ylä-Köllissä joulukuun puolivälissä. Lisäksi syksyllä talomuseoalueella kuvattiin Erkki Perkiömäen ja työryhmän Suo-elokuvaa, jonka tapahtumat sijoittuvat vuoteen 1918.

Talomuseoalueella on runsas rakennuskanta, joka vaatii jatkuvaa ylläpitoa ja kunnostusta. Erkki Arvila on laatinut kotiseutuyhdistykselle selvityksen museorakennusten tilanteesta ja pidemmän aikavälin suunnitelman tarvittavista korjauksista. Kiireisimpien korjauskohteita oli esinemuseon katto, jonka uusimiseen Hollolan kunta myönsi vuonna 2018 avustuksen. Esinemuseon katto uusittiin vuonna 2019. Mittavan kattoremontin tekeminen ei olisi ollut mahdollista ilman kunnalta saatua avusta sekä suurta talkootyömäärää. Esimerkiksi katon puutavaran yhdistys sai ilmaiseksi Matti Siirolalta. Tämä oli merkittävä talkooapu, sillä puutavaraa tarvittiin paljon. Yhdistys kiittää lämmöllä erityisesti Hollolan kuntaa avustuksesta sekä Erkki Arvilaa ja Matti Siirolaa esinemuseon kattoremontin eteen tehdystä suuresta työmäärästä. Lisätietoja museorakennuksista ja korjaushankkeista löytyy Hollolan kotiseutukirja XXXIII.

Suuri kiitos vuodesta 2019 yhdistyksen johtokunnalle, jäsenille, talkoolaisille sekä yhdistyksen kaikille yhteistyökumppaneille ja yhdistyksen toimintaan osallistuneille.

Yhdistykselle uusi puheenjohtaja ja muutoksia johtokunnassa

Yhdistyksen puheenjohtajana toiminut Juha Räsänen ilmoitti vuosikokouksessa haluavansa luopua puheenjohtajan tehtävästään. Yhdistyksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Anni Salila. Hollolan kotiseutuyhdistys kiittää Juhaa ansiokkaasta toiminnastaan yhdistyksen puheenjohtajana.

Yhdistyksen johtokuntaan valittiin tehtävästään luopuvan Kari Kaivolan tilalle Taisto Seuranen ja Anni Salilan tilalle Juha Räsänen. Yhdistyksen sihteerinä jatkaa Kaija Manninen ja rahastonhoitajana Helena Tuominen. Muina johtokunnan jäseninä jatkavat Kaisa Kärkkäinen, Kari Rauha, Päivi Rämö, Päivi Siikaniemi ja Simo Ylä-Uotila. Hollolan kunnan edustajana yhdistyksen johtokunnassa toimii Matti Siirola.

Kokouksen jälkeen kuuden hengen talkoojoukko ahkeroi museoaluella maalaten Ylä-Köllin seiniin uutta punamultamaalikerrosta.