Hollolan kotiseutumuseo - Ylä-Kölli

Hollolan kotiseutumuseo avautuu 12.6.2021

Anni11.6.2021Kommentoi

Hollolan kotiseutumuseo avautuu jälleen kesäksi 2021 lauantaina 12.6. klo 12. Kotiseutumuseo on avoinna tulevana kesänä 12.6.-22.8. ke-su klo 12-18. Juhannusviikonlopun 25.-27.6. museo on suljettu.

Talomuseoalue ilta-auringossa [Valokuva Iida Aarikka]

Tiilinäyttely

Tiilen historiaan ja valmistukseen voi kesän aikana tutustua esinemuseoon avautuvassa Tiilinäyttelyssä.

Tiilinäyttelyssä voit tutustua erilaisiin tiilenvalmistuskoneisiin [Valokuva Hollolan kotiseutuyhdistyksen kokoelmat]

Tiili rakennusmateriaalina otettiin Suomessa käyttöön 1280-luvulla, jolloin ensimmäiset rakennelmat tehtiin Turussa. Päijät-Hämeessä ensimmäinen tiilitehdas perustettiin v.1890 Mukkulaan. Lisää tiilenvalmistajia syntyi erityisesti Hollolan ja Hämeenkosken alueella rakentamisen voimistuessa sodan jälkeen.

Kaikkiaan tiiltä lyöneitä erimuotoisia ja kokoisia yrittäjiä on kirjattu neljässäkymmenessä paikassa. 1960-luvulla rakentamisessa alettiin suosia nopeampaa elementtirakennusmuotoa ja tiilenvalmistajia määrä alkoi sen myötä tippua. Nykyisin valtakunnan tasolla niitä on jäljellä enää kolme. Vain pystyssä olevat tiilitehtaisiin olennaisesti kuuluneet tiiliset piiput muistuttavat enää noista ajoista.

Hollolan kotiseutumuseolla tapahtuu koko kesän

Hollolan kotiseutumuseolla riittää tapahtumaa koko kesän ajaksi. Hollolan sahtimestaruuskilpailut järjestetään Hollolan talomuseoalueella lauantaina 19.6. klo 10. Yhteistyössä Hollolan ja Lahden 4H yhdistysten kanssa Hollolan talomuseoalueella voi koko heinäkuun ajan tutustua myös muutamiin kotieläimiin.

Hollolan kotiseutumuseo on mukana myös ensimmäistä kertaa järjestettävässä Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä tapahtumassa 5.-11.7.2021. Museoviikon aikana Hollolan kotiseutumuseolla on Tonttupolku, joka on vaihtoehtoinen museokierros talomuseoalueella. Koko perheelle suunnattu Tonttupolku vie kulkijansa pienelle matkalle tutustumaan erilaisten kansanperinteistä tuttujen tonttujen elämään. Tarkkaavainen kulkija voi nähdä vilauksen esimerkiksi saunatontusta, aittatontusta tai tallitontusta. Lisäksi talomuseoalueella omatoiminen tonttuaiheinen askartelupiste.

Perinteistä Sadonkorjuu- ja perinnepäivää vietetään Hollolan kotiseutumuseolla 21.8. klo 10-15 Tällöin museo on poikkeuksellisesti avoinna klo 10-18.

Lisäksi Hollolan kotiseutumuseolta voi ostaa Hollolan kotiseutukirjoja, Hollolan historia I-IV ja Hämeenkosken historia 1945-2015 -teoksia sekä Hollola rannerengasta ja Hollola solkea.

Hollolan kotiseutuyhdistyksen vuoden 2021 tapahtumakalenterin voit ladata itsellesi tästä.

Hollolan kotiseutumuseon aittoja [Valokuva Hollolan kotiseutuyhdistyksen kokoelmat]
Kotiseutumuseon toiminnassa huomioidaan vallitseva koronaepidemia ja viranomaisten antamat yleisökokoontumisten enimmäismäärät ja muut määräykset, ohjeet ja suositukset. Suosittelemme maskin käyttöä, huolehtimaan riittävistä turvaväleistä ja välttämään lähikontakteja.

Tervetuloa Hollolan kotiseutumuseolle.