Esinemuseo

Vanhassa viljamakasiinissa toimiva esinemuseo on rakennettu vuonna 1855. Viljamakasiini eli lainajyvästö sijaistsee Hollolan hautausmaan luonteisreunassa, Pitkänhännänmäelle. Kotiseutuyhdistys osti viljamakasiinin vuonna 1952 ja jo heti seuraavana vuonna kunnosti sen museotarkoitukseen sopivaksi. Samalla aloitettiin esineistön kerääminen ja luetteloiminen eri puolilla pitäjää. Esinemuseon vihkiäiset pidettiin 3.7.1960.

Esimuseon suurin huone on omistettu hollolalaiselle hevosperinteelle ja matkanteolle. Museon erikoisuuksi ovat esimerkiksi lauteille johtavat portaat Okeroisten Tankkalasta, tuohiköysi Heinlammin Eskolasta ja ahkion pohjalauta, joka osoittaa lappalaistenkin pistäytyneen Parinpellon rannassa. Esinemuseon alakerta on ollut viljasäiliönä ja siinä on siksi kaksinkertaiset hirsiseinät. Kaksinkertaisten seinien ansiosta varaston ilma pysyi raikkaana ja ulkoseinään reiän porannut varas jäi ilman saalista.

Museon esineistö on pääasiassa vanhaa hollolalaista talonpoikaisesineistöä. Esinemuseossa on pysyvänä näyttelynä osa Hollolan alueen arkeologisten kaivausten tuloksista. Näyttely on uusittu 2006 ja 2007 ja sen on toteuttanut Lahden kaupunginmuseo. Vaihtuvana näyttelynä esinemuseossa on kesien 2015 ja 2016 ajan valokuvanäyttely ”Hollola muutoksien pyörteissä”.

Esinemuseo
Esinemuseon suuren huoneen hevosaiheista esineistöä