Vanhan Kunnantuvan vuokrausmenettely

Anni Salila22.2.2017Kommentoi

Syksyn 2016 aikana, Hollolan Kotiseutuyhdistys päätyi Hollolan Kirkonseudun Kylät ry:n kanssa yhteisen vuokralaisen hakemiseen Vanhalle Kunnantuvalle ja Kirkonkylän kioskille. Puheenjohtajat neuvottelivat menettelytavoista ja julkaistavasta ilmoituksesta. Kumpikin osapuoli laati ”säännöt” hakijoiden täytettäväksi. Hakuilmoitus oli yhteinen ja se laadittiin yhdessä. Lähtökohta oli, että molemmissa kohteissa  toimii sama vuokralainen. Kotiseutuyhdistykselle oli tärkeää, että kiinteistöstä aiheutuneet kustannukset tulee vuokratuloilla katetuksi.  Kunnantuvan osalta tuli myös periaatteellinen muutos. Vuokralainen hallitsee ravintola- ja keittiötiloja, eikä Kotiseutuyhdistys jatka tilojen vuokrausta ulkopuolisille, eikä pidä omaa kahvilatoimintaa tiloissa. Vaatimuksenamme oli mm. että Vanha Kunnantupa on avoinna läpi vuoden.

Kotiseutuyhdistys asetti 4-henkisen toimikunnan valmistelemaan vuokrausta 16.11.2016. Hakuilmoitus julkaistiin 14.12.2016. Kotiseutuyhdistyksen puolesta laadittiin tarkentava ilmoitus ja se julkaistiin kotisivuillamme 19.12.2016. Se on esitetty kaikille hakijoille, lukemalla, tai viittaamalla kotisivuihimme. Hakuaika päättyi 05.01.2017. Yhteydenottoja tuli allekirjoittaneelle alle kymmenen. Hakemuksia jätettiin 2 kpl. Ensimmäisen hakemuksen 30.12.2016 jätti Hannes Kuusisto kirjallisena, toisen sähköpostitse 04.01.2017 Hannele Nieminen.

Toimikunta käsitteli hakemukset 10.01. ja haastatteli hakijat 22.01.2017. Toimikunnan yksimielinen esitys johtokunnalle oli Hannes Kuusisto. Johtokunta valitsi yksimielisesti Hannes Kuusiston vuokralaiseksi.  Perusteluina oli hakuilmoituksessa esiintyneet vaatimukset ja niiden täyttäminen.  Kuusiston tarjous oli  45% korkeampi  ja haastattelussa (22.01.)  Niemisen korjaama tarjous jäi  20% alle Kuusiston tarjouksen.  Aukiolo ajasta Kuusiston tarjous 12kk/12kk.  Nieminen nykyistä käytäntöä 9/12. Ruokatarjoilu Kuusisto 7/7,  Nieminen 1/7 . Myös toiminnan kehittämisessä oli erovaisuuksia.

Kirkonseudun alueella on syntynyt kapinaliike ja henkilökohtaisuuksiin menevä nimittely. Paria perhettä on syytetty manipuloinnista tarjousmenettelyssä. Tässä kehottaisin lukutaitoisia tarkastelemaan tarjoustenjättöpäivämääriä. Kuusisto toimitti molemmat tarjoukset allekirjoittaneelle, koska kyläyhdistyksen puheenjohtaja oli lomamatkalla. Tapasin kyläyhdistyksen edustajan 09.01.2017 Vanhan Kunnantuvan toimistotiloissa ja tuolloin hän sai tarjoukset  nähtäväkseen, sekä esitetyt koulutus ym. todistukset kopioitavakseen. Tarjouksien jätön jälkeen ei tarjousten sisältöä ole muutettu, lukuun ottamatta sitä, että annoin Niemiselle neuvottelutilanteessa mahdollisuuden korottaa vuokratarjoustaan. Vaikka: MYÖNNÄN SEN OLLEEN VASTOIN KAIKKIA TARJOUSPYYNTÖ SÄÄNNÖSTÖJÄ JA EPÄKORREKTIA KÄYTÖSTÄ TOISIA TARJOAJIA KOHTAAN.

Hollolan Kotiseutuyhdistys Ry

Erkki Arvila pj ja yhdistyksen sekatyömies