Paikallishistoriaa pakattiin Hollolassa digireppuun

Anni Salila11.4.2017Kommentoi

Hollolain Reppu elävöittää vanhaa aikaa tämän ajan kielellä – nollilla ja ykkösillä. Osoitteessa https://tarinasoitin.fi/hollolainreppu voi nyt seurata neulakintaan tai hevosenkengän valmistusta, selvittää missä nuoret liikkuivat ennen ostareita, poiketa virtuaalisti Hollolan talomuseolla tai ottaa haltuun luokin ja pyykkikartun tuntomerkit.

Hollolan Kotiseutuyhdistys ry on tuottanut mobiilissa, tabletilla ja tietokoneella avautuvan sukelluksen paikallishistoriaan ja perinteisiin. Lyhyet tekstit, kuvat, videot ja äänet toimivat täkyinä, jotka saattelevat virtuaalista kävijää tosivierailulle kirkonseudulle.

Näkymä osoitteesta https://tarinasoitin.fi/hollolainreppu

Hollolain Reppu sisältöineen rakentuu Kotiseutuyhdistyksen ylläpitämän talomuseon ympärille, ja sieltä esiin nousee erityisesti Hentilän talo asukkaineen. Hentilä siirrettiin Hollolan talomuseon ensimmäiseksi rakennukseksi vuonna 1969, vaikka alun perin sen piti matkata Seurasaaren ulkoilmamuseoon Helsinkiin.

Repussa faktat välittyvät todellisten henkilöiden ja tarinoiden kuljettamina, viihtyä ja oppia voi Hentilän muorin, pienen Maijan, Johan Kustaan, Kilianin ja tuntemattoman piian matkassa. Sisällöllisiä yhteyksiä luodaan menneestä nykyisyyteen: ennenkin oli pätkätöitä, super foodia ja klikkiotsikoita – tosin eri nimillä.

Aikaisempaa kokemusta historiasta ei tarvita, mutta asiantuntijakin tehnee Repusta löytöjä. Sellaisia voivat olla esimerkiksi pellavan matka kasvista langaksi tai hollolankielinen kuvaus pestuumarkkinoilta.

Teknisenä alustana https://tarinasoitin.fi/hollolainreppu käyttää Suomen Museoliiton Seinätön museo -ohjelmistoa. Samaisen julkaisujärjestelmän avulla sisältöjä jakavat muun muassa Lahden taidemuseo, Gallen-Kallelan Museo ja saamelaismuseo Siida. Hollolain Reppu –kokonaisuudesta vastaavat Hollolan Kotiseutuyhdistys ry:n projektiryhmä johtajanaan Kirsti-Liisa Virta sekä suunnittelija-käsikirjoittaja Annika Suvivuo ja videokuvaaja-leikkaaja Matias Hämäläinen.

Tulevan kesäkauden Hollolan talomuseolla avaa 3.6.2017 Puulusikkapäivä, joka järjestetään nyt toisen kerran.

Hollolan kotiseutumuseossa vierailee vuosittain noin 1000 vierasta.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Yhteyshlö Kirsti-Liisa Virta, puh. 044 281 9031 sekä Hollolan Kotiseutuyhdistyksen puheenjohtaja Erkki Arvila, puh. 0400 357 525